In Monitorul Oficial nr.654 din data de 28.08.2015 a fost publicata ordonanta nr.38/2015 privind solutionarea alternativa a litigiilor dintre consumatori si comercianti.
Entitatea de solutionare alternativa a litigiilor, denumita in continuare entitate SAL este o structura care ofera solutionarea unui litigiu printr-o procedura SAL si care poate functiona exclusiv in cadrul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, in cadrul unei autoritati publice centrale sau a unei autoritati administrative autonome cu responsabilitati in domeniul protectiei consumatorilor. In domeniul bancar, entitate SAL este Centrul de solutionare alternativa a litigiilor.
Entitatile SAL indeplinesc urmatoarele cerinte:
- administreaza un site internet actualizat care permite partilor sa aiba acces la informatiile referitoare la procedura SAL si care permite consumatorilor sa prezinte online o reclamatie si documentele justificative necesare;
- furnizeaza, la cerere partilor, pe un suport durabil, informatiile referitoare la procedura SAL;
- permit consumatorului sa prezinte o reclamatie in scris, pe suport hartie sau pe alt suport durabil, dupa caz;
- permit schimbul de informatii dintre parti prin mijloace electronice sau prin posta, dupa caz;
- accepta atat litigii nationale, cat si litigii transfrontaliere, inclusiv litigiile reglementate de Regulamentul (UE);
- se asigura ca prelucrarea datelor cu caracter personal este in conformitate cu dispozitiile legii pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu Ordinul Avocatului Poporului nr. 75/2002 privind stabilirea unor masuri si proceduri specifice care sa asigure un nivel satisfacator de protectie a drepturilor persoanelor ale caror date cu caracter personal fac obiectul prelucrarilor.
In situatia in care nu exista o entitate de solutionare a litigiilor competenta pentru anumite sectoare de activitate, poate fi creata o entitate SAL complementara care sa fie competenta sa solutioneze litigiile din cadrul respectivelor sectoare de activitate.
Entitatile SAL pot refuza instrumentarea unui anumit litigiu din următoarele motive:
- consumatorul nu a incercat sa contacteze comerciantul in cauza pentru a discuta reclamatia sa si nu a cautat sa rezolve diferendul direct cu comerciantul;
- litigiul este promovat cu rea-credinta sau este ofensator;
- litigiul este sau a fost analizat anterior de catre o alta entitate SAL sau de catre o instanta judecatoreasca;
- consumatorul nu a prezentat reclamatia entitatii SAL in termen de un an de la data la care acesta, dupa caz, a prezentat reclamatia comerciantului sau de la data savarsirii faptei ce a dat nastere litigiului ori, in cazul faptelor continue, de la data incetarii acestora;
- instrumentarea unui astfel de litigiu ar afecta in mod grav functionarea eficienta a entitatii SAL;
- entitatea SAL sesizata nu este competenta sa solutioneze litigiul.